KONCEPCJA PRACY
Koncepcja pracy Przedszkola na lata 2018-2023KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W KRZEMIENIEWIE
NA LATA 2018-2023
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
· Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
· Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )
· Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)
· Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611) · Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)
· Statut Publicznego Przedszkola w Krzemieniewie
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1) Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. 2) Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw. 3) Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
Główne kierunki pracy przedszkola to: - profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych, - wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej, - kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia, - stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by przedszkole było dla dzieci drugim domem, - wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne, - tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażanie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy, - stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuka i zabawę,
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, - podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska, - kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci, - respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.
MISJA: Każde dziecko jest dla nas ważne! Zrobimy wszystko, aby czuło się akceptowane i bezpieczne oraz pomożemy mu poznać siebie, stać się samodzielnym i otwartym na świat. Tolerujemy tylko pozytywne zachowania i wspieramy każdego przedszkolaka w jego rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy, w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
WIZJA
1. Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie 2. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka. 3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie. 4 Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Nauczyciele w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. 5. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. 6. Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i zabawki. Nasz plac zabaw zaspakaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy. 7.Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania wychowawczo-dydaktyczne i wpływa na wysoką ocenę. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
NASZE PRZEDSZKOLE:
Publiczne Przedszkole w Krzemieniewie mieści się w Krzemieniewie. Ma dobre położenie (centrum wsi), dogodny dojazd, duży, zielony pięknie zadrzewiony ogród, dobrze wyposażony w sprzęt. Atutem przedszkola jest bezpośrednie sąsiedztwo z Gminnym Centrum Kultury. W budynku przedszkola funkcjonują dwa oddziały, do których uczęszczają dzieci młodsze, jest działająca kuchnia z zapleczem, gabinet dyrektora i księgowej oraz gabinet dla intendentki i logopedyczny. Dzieci starsze uczęszczają do trzech oddziałów utworzonych w budynku Szkoły Podstawowej w Drobninie. Otoczenie szkoły sprzyja spacerom i częstemu pobytowi dzieci na świeżym powietrzu. Dzieci korzystają ze szkolnego placu zabaw oraz infrastruktury szkolnej. Personel to 6 nauczycieli zatrudnionych na pełnym etacie w tym dyrektor oraz katecheta. Kadra pedagogiczna posiada wyższe, magisterskie wykształcenie pedagogiczne z kwalifikacjami do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola. Dwie nauczycielki przedszkola posiadają kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych, jedna nauczycielka ma kwalifikacje do nauczania języka nowożytnego angielskiego, dwie zdobyły kwalifikacje do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele realizują swoją ścieżkę awansu zawodowego. Ponadto zatrudniam księgową, kucharkę, intendentkę, pomoc nauczyciela, 4 woźne oddziałowe oraz pracownika gospodarczego. Nauczycielki systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje uczestnicząc chętnie w różnych formach doskonalenia, co wpływa na wysoką jakość ich pracy. Ukończone przez nich doskonalenia zawodowe, warsztaty, kursy doskonalące dostarczają praktycznej wiedzy, którą przenoszą na pracę z dzieckiem. Planowane zajęcia i zabawy z wychowankami przeprowadzane są metodami aktywizującymi z wykorzystaniem wysokiej jakości środków dydaktycznych. Nauczyciele poprzez troskę o dostarczanie dzieciom wiedzy w sposób interesujący, wyzwalający ich aktywność twórczą przyczyniają się do rozwoju każdego wychowanka. Pracują z wielkim zapałem, ucząc się od siebie nawzajem, wspierając się w działaniach. Młode stażem korzystają z wiedzy starszych koleżanek, dyrektora, doskonaląc się w metodyce wychowania przedszkolnego. Warto też dodać, że kadra pedagogiczna to zespól zaangażowanych i oddanych placówce ludzi, którzy znają specyfikę pracy z małymi dziećmi, doskonale radzą sobie z komunikacją interpersonalną i wykazują się wysoką kulturą osobistą. W pracy cenimy sobie profesjonalizm i wykorzystujemy predyspozycje osobiste nauczycieli, ich pomysłowość i kreatywność. W przedszkolu funkcjonują zespoły zadaniowe, które podejmują decyzje związane z organizacją, działaniem i ewaluacją pracy placówki. Pragniemy w dalszym ciągu kontynuować pracę zespołową, gdyż uaktywnia ona potencjał nauczycieli, uczy dzielenia się wiedzą i umiejętnościami i daje szansę na rozwój przedszkola. Nauczycielki organizują szkolenia na terenie przedszkola. Planujemy w dalszym ciągu kontynuację działań w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli, organizację zajęć koleżeńskich i szkoleń na terenie przedszkola, śledzenie oferty firm szkoleniowych, uczelni wyższych. Pragniemy zwiększyć edukacyjne wykorzystywanie wśród nauczycieli potencjału komputera i nierozerwalnie z nim związanych programów. Dołożymy wszelkich starań, aby stworzyć warunki dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych personelu zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami placówki. Chcemy utrzymać tradycję organizacji praktyk studenckich i zajęć otwartych dla studentów. Chcemy nadal uczestniczyć w akcjach charytatywnych i wspierać działania na rzecz ochrony środowiska oraz wspomagać siebie i rodziców w trudach dnia codziennego. Rada Pedagogiczna przy życzliwym wsparciu rodziców oraz rzetelnej pracy pozostałych pracowników przedszkola kształtuję codzienny dzień placówki. Procesem opieki, wychowania i kształcenia objęte są dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat, podzielone na 5 oddziałów. W budynku przedszkola funkcjonuje oddział 9 godzinny na potrzeby rodziców pracujących czynny w godz. 6.30-15.30. Godziny otwarcia pozostałych oddziałów przedszkolnych dostosowany jest do możliwości odbioru dzieci i kursowania autobusu szkolnego. Pracę w oddziałach w Drobninie tak zorganizowaliśmy, by dzieci rodziców pracujących mogły przebywać rano i popołudniu w przedszkolu, natomiast na czas realizacji podstawy programowej dojeżdżają do Drobnina. Kuchnia przedszkolna przygotowuje dla dzieci śniadanie i dwudaniowy obiad. Przedszkole organizuje dla chętnych dzieci zajęcia dodatkowe. Oferta zajęć dodatkowych jest corocznie modyfikowana i może ulegać zmianom. W przedszkolu organizujemy raz w miesiącu ” Spotkania z kulturą” w ramach których odbywają się koncerty muzyczne i przedstawienia teatralne. Obok codziennego funkcjonowania w przedszkolu dzieci mają okazję uczestniczyć w wielu innych wydarzeniach poza przedszkolem umożliwiających im poznanie dalszego środowiska. Są to wycieczki na zajęcia edukacyjne do lasu, nad jezioro, do muzeum, izby regionalnej lub do instytucji -poczta, straż pożarna, biblioteka, lotnisko, kino, sale zabaw itp. Priorytetem naszych działań jest, by przedszkole było bezpieczne, przyjazne dzieciom, zapewniające warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka na miarę jego możliwości, promujące samodzielność i twórczą aktywność dziecka. Działania naszego przedszkola są skoncentrowanie na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej. W naszym przedszkolu dziecko poznaje swoje prawa i obowiązki, buduje pozytywny obraz samego siebie, osiąga sukces. Nasze przedszkole jest placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspiera jego aktywność i kreatywność, pomaga w rozwoju talentów dziecka, tworzy doskonałe i bezpieczne warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka, kształtuje postawy moralne, proekologiczne, prozdrowotne. Ważnym elementem wychowawczym są organizowane w przedszkolu akcje charytatywne – dziecko uczy się dostrzegać potrzeby innych. Nasze przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami. Zapewniamy dobrą opiekę i wychowanie dzieci i naukę w atmosferze akceptacji. Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami, tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami. Oferta edukacyjna przedszkola jest bardzo szeroka - prowadzimy działania logopedyczne, opiekujemy się dziećmi wymagającymi wsparcia (praca indywidualna i w grupach), rozwijamy zdolności i zainteresowania, promujemy umiejętności dzieci w środowisku lokalnym (wystawy, występy artystyczne, konkursy), dbamy o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogacamy formy współpracy z rodzicami (uroczystości, zajęcia otwarte, festyny, pogadanki, czytanie bajek, przedstawienia teatralne w wykonaniu rodziców, zebrania, prelekcje). Praca wychowawczo-dydaktyczno–opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Absolwent naszego przedszkola: - potrafi umiejętnie wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce, - potrafi obcować w środowisku przyrodniczym, - jest wrażliwy na sztukę, - jest twórczy, - za tradycję regionu, - jest otwarty na problemy innych, - jest prawdomówny, - jest komunikatywny, - jest dobrze rozwinięty fizycznie, - jest dobrze przygotowany do rozpoczęcia nauki w szkole.
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego: 1. Metody czynne: - metoda samodzielnych doświadczeń, - metoda kierowania własną działalnością dziecka, - metoda zadań stawianych dziecku, - metoda ćwiczeń utrwalających. 2. Metody oglądowe: - obserwacja i pokaz, - osobisty przykład nauczyciela, - udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne. 3. Metody słowne: - rozmowy, - opowiadania, - zagadki, - objaśnienia i instrukcje, - sposoby społecznego porozumiewania się, - metody żywego słowa. 4. Nowatorskie toki metodyczne: - Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA - Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne - Opowieść ruchowa - Gimnastyka ekspresyjna R. Labana - Metoda K. Orffa - Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz - Metoda prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej- dziecięca matematyka - Metody aktywizujące - Relaksacja - metoda projektu - metodę nauki czytania J.Cieszyńskiej, elementy Terapii Ręki i Integracji Sensorycznej.
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r.), która realizowana jest bezpłatnie w godzinach 8.30-13.30. Realizujemy ją poprzez: - programy wychowania przedszkolnego: „Trampolina” K. Witerska, M. Janiak i „Szkoła za pasem” M. Jelonek, K. Wójcik- Bożętka - roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczy przygotowywany przez Radę Pedagogiczną przedszkola i realizujący Koncepcję Pracy Przedszkola, miesięczne plany pracy przygotowywane dla poszczególnych grup przez nauczycieli oraz programy wspierające naszego autorstwa:
- „Stymulowanie rozwoju sprawności manualnych dzieci poprzez zajęcia plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych”,
- „Kocham czytać – metoda sylabowa wczesnej nauki czytania w pracy z grupą – jako przygotowanie do nauki czytani i pisania oraz zapobiegania dysleksji” „Dziecko przedszkolakiem” program adaptacyjny oraz inne proponowane przez nauczycieli w toku bieżącej pracy.
TRADYCJE PRZEDSZKOLA
Przedszkole w Krzemieniewie ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
- Prowadzimy zajęcia popołudniowe dla naszych wychowanków w ramach zajęć dodatkowych. Zajęcia prowadzą nauczyciele w ramach rozwoju zainteresowań oraz uzdolnień dzieci przedszkolnych.
- Tradycją są przedstawienia teatralne przygotowywane przez pracowników przedszkola z okazji Dnia Postaci z Bajek
- Przedstawiamy corocznie program artystyczny i przygotowujemy upominki dla Koła Emerytów i Rencistów z Krzemieniewa.
- Prowadzimy dni adaptacyjne w miesiącu prowadzenia rekrutacji do przedszkola oraz w okresie dyżuru wakacyjnego dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola w celu ułatwienia przekroczenia progu przedszkolnego.
- Tradycją jest, że organizujemy konkursy wewnątrz przedszkolne i gminne.
- Tradycją jest, że zawsze bierzemy udział w konkursach proponowanych przez środowisko lokalne, konkursy ogólnopolskie w których dzieci odnoszą sukcesy. Dowodem są wyróżnienia i dyplomy.
- Tradycją jest dekorowanie choinki przed Urzędem Gminy .
- Tradycją przedszkola jest organizowanie obchodów: Dnia Przedszkolaka, Dzień Pluszowego Misia, Dzień postaci z bajek, Dzień Jesieni, I Dzień Wiosny, Dzień Wody, Dzień Dziecka jako dni aktywności Całego Przedszkola.
- Tradycją jest organizacja” Biegu po zdrowie” z zaproszonym gościem.
- Organizacja ze Szkołą Podstawową w Belęcinie olimpiady sportowej przedszkolaków.
- Tradycją stało się również uczestnictwo naszego przedszkola w akcjach charytatywnych, Góra Grosza”, „Jabłuszko” „Czysty Aniołek” zbiórka nakrętek, baterii.
- Dbamy o środowisko w ramach akcji „Spiżarnia dla leśnych zwierząt”, „Zostań rekinem Recyklingu” oraz programu edukacyjnego „Zbieraj baterie”.
- Wystawiamy program artystyczny na WOŚP.
- Zbieramy corocznie aluminiowe puszki w ramach akcji „Puszki zbieramy na wycieczki wyjeżdżamy”.
- Udział przedszkola, rodziców, absolwentów przedszkola, wolontariuszy ze szkoły w Drobninie w kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”.
- Tradycją przedszkola jest organizacja uroczystości „Pasowanie na przedszkolaka” oraz „ Dnia Babci i Dziadka”.
- Organizujemy w GCK bal przebierańców.
- Z Radą Rodziców corocznie organizujemy dochodową zabawę karnawałową.
- Organizowanie spotkań o charakterze rodzinnym to: pikniki, festyny, spotkania przy choince z Mikołajem, zajęcia otwarte.
- Współpraca ze szkołami podstawowymi .
- Realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego „ Kubusiowi Przyjaciele natury”, „Akademia aquafresh”.
- Realizujemy programy i projekty edukacyjne naszego autorstwa.
- Systematycznie prowadzimy stronę internetową przedszkola, współpracujemy z gazetą gminną „Z życia Gminy Krzemieniewo”.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Wieloletnie doświadczenia w pracy utwierdziły nas w przekonaniu, że po to, aby stworzyć dziecku najlepsze warunki dla jego wszechstronnego rozwoju należy aktywnie współpracować z jego rodziną. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego oraz zintegrowanie rodziców ze społecznością przedszkolną jest szalenie ważne. Jesteśmy otwarci na oczekiwania rodziców. Ważnym elementem, zgodnej i owocnej współpracy jest poznanie wzajemnych oczekiwań względem siebie i określenie zasad i form współpracy. Kontynuować będziemy pracę nad budowaniem coraz lepszych relacji nauczyciel - rodzic, będziemy kontynuować wypracowane formy współpracy z rodzicami, a mianowicie:
- zebrania ogólne i grupowe, konsultacje indywidualne, zajęcia otwarte,
- prowadzenie „Kącika dla Rodziców” na gazetce oraz stronie internetowej przedszkola (informacje o realizowanej tematyce, ogłoszenia, wystawy prac dzieci, aktualności z życia przedszkola)
- organizowanie dni adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci z rodzicami.
- prowadzenie zajęć edukacyjnych „Moi rodzice” czyli rodzicielskie prezentacje zawodów, pasji, hobby, zainteresowań w grupie dziecka,
- prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców
- organizowanie uroczystości przedszkolnych i grupowych: Pasowanie na przedszkolaka, Ubieranie choinki, Spotkanie z Mikołajem, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Piknik rodzinny ,
- organizowanie wycieczek dla dzieci do gospodarstw agroturystycznych, do teatru, na różne wystawy, do zoo, muzeum itp.,
- włączanie rodziców w akcje podejmowane przez przedszkole: „Spiżarnia dla leśnych zwierząt:, „Czysty aniołek”, „ Puszki zbieramy”, „ Nakrętki dla małej pacjentki”, „Góra grosza”, „Jabłuszko”,
- udzielanie wsparcia i pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- włączanie rodziców do realizacji programów, projektów, konkursów: Czyste powietrze wokół nas, Cała Polska czyta dzieciom, „Przedszkolna kraina-tu od bajki wszystko się zaczyna”.
- wzbogacanie bazy materialnej przedszkola przez Radę Rodziców poprzez pozyskanie środków na dofinansowanie zakupu pomocy dydaktycznych do zajęć, książek do przedszkolnej biblioteki oraz doposażenie placu zabaw
-
prowadzenie strony internetowej
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych i edukacyjnych niewątpliwie związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami. Prowadzona jest ona zależnie od postawionych zadań, które realizuje przedszkole. Cele współpracy z instytucjami: - rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci, - satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród, - kształtowanie postaw społecznie pożądanych, - kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci, - urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, - poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci, -aangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego, - podtrzymywania tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej, - włączanie się w organizowane na terenie gminy imprezy kulturalne i konkursy. Szczególnie aktywnie będziemy współpracować ze Szkołą Podstawową w Drobninie, Belęcinie, Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Rydzynie, z GCK i GOPS, biblioteką, Kołem Emerytów i Rencistów z Krzemieniewa, policją, OSP w Krzemieniewie Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Lesznie, lokalna gazetą, rzemieślnikami, zakładami pracy, prywatnymi przedsiębiorstwami, wyższymi uczelniami , z Urzędem Gminy Krzemieniewo itp.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują: - prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola, - dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym, - prowadzenie kroniki przedszkola, gazetki „Z życia przedszkola”, - udział w ogólnopolskim projekcie „Karolinka dziewczynka ze Śląska zwiedza Polskę” - organizacja uroczystości dla środowiska lokalnego, - prowadzenie strony internetowej placówki, - zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola, - prezentacja osiągnięć dzieci, - dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku, - upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, koszulki z logo przedszkola itp.).
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2018 – 2023
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w planach pracy na poszczególne lata szkolne.
Rok szkolny 2018/2019
KSZTAŁTOWANIE POSTAWY PATRIOTYCZNEJ I BUDZENIE ZAINTERESOWANIA KULTURĄ REGIONU I POLSKI
Zadanie:– uczenie szacunku do własnego dziedzictwa kulturowego, systemu wartości, zwyczajów i tradycji lokalnych i narodowych, budzenie więzi z regionem i ojczyzną
WSKAŹNIKI– UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
• zna swoje imię i nazwisko, swój adres, członków rodziny, rozpoznaje własny dom, przedszkole, drogę do przedszkola,
• zna najbliższą okolicę, ważne budynki, zabytki kultury, siedzibę władz gminy, rozpoznaje herb Gminy Krzemieniewo, bierze udział w uroczystościach lokalnych,
• rozumie konieczność uczestniczenia w prostych pracach domowych i potrafi je wykonać, rozumie potrzebę podtrzymywania rodzinnych tradycji, potrafi odczuwać radość i dumę z przynależności do swojej rodziny,
• zaprasza członków rodziny do uczestnictwa w życiu przedszkola: potrafi powitać gości i odpowiednio się zachować, bierze czynny udział w przygotowaniu dekoracji, nauce wierszy, piosenek, tańców, czerpie radość z obecności bliskich w przedszkolu, umie się zaprezentować przed bliskimi,
• czynnie uczestniczy w różnego rodzaju imprezach organizowanych w przedszkolu, uczy się stosownych zachowań: grzeczności, zdrowej rywalizacji, umiejętnego przeżywania porażki, koleżeństwa, czerpania radości z przebywania z innymi, zauważa potrzeby innych, szanuje pracę innych,
• poznaje różne baśnie, bajki, legendy, opowiadania, utwory muzyczne,
• nazywa swoją ojczyznę, zna stolicę państwa, wymienia największe miasta i rzeki Polski, podejmuje próbę odszukania na mapie Polski: Warszawy, miejsca zamieszkania, rzekę Wisłę, góry i morze, słucha legend i opowiadań o powstaniu państwa, miast polskich, o postaciach historycznych, podejmuje próby wyznaczania granic Polski,
• poznaje stroje ludowe, tańce, przyśpiewki, umie tańczyć proste tańce ludowe z wybranego regionu, zna niektóre bogactwa naturalne naszego kraju (sól, węgiel), zna stare narzędzia pracy i urządzenia domowe (kołowrotek, maślnica, skopek, sierp, żelazko z duszą), potrafi wykonać prace plastyczne z wykorzystaniem wzorów i ornamentów ludowych,
• zna sławnych Polaków (np. F. Chopin, J. Matejko, M. Skłodowska- Curie, M. Kopernik, A. Małysz),
• zna symbole narodowe, poznaje legendy powstania państwa polskiego, stolicy, godła, hymnu, umie przyjąć odpowiednią postawę podczas słuchania lub śpiewania hymnu, czuje się Polakiem i jest z tego dumny, zna i uczestniczy w obchodach świąt narodowych,
• potrafi odróżnić ludzi zamieszkujących różne strony świata po wyglądzie zewnętrznym i ubiorze.
Rok szkolny 2019/2020
„JESTEM SAMODZIELNY W DOMU I W PRZEDSZKOLU”
Zadanie: Wyrabianie elementarnych przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych u dzieci w domu i w przedszkolu poprzez świadome dbanie o higienę osobistą, estetyczny wygląd, porządek oraz ogólną kulturę zachowania.
WSKAŹNIKI– UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
• właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.
• samodzielnie ubiera się i rozbiera.
• dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie.
• utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
• potrafi poprawnie umyć się i wytrzeć.
• samodzielnie korzysta z toalety.
• wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc.
Rok szkolny 2020/2021
„SPRAWNOŚĆ RUCHOWA WARUNKIEM WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU DZIECKA
Zadanie: Stymulowanie i doskonalenia sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie, opanowywanie przez dziecko różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno– rekreacyjnym oraz sportowym.
WSKAŹNIKI - UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:
• uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
• posługuje się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
• estetycznie porusza się w czasie i przestrzeni.
• potrafi łączyć ruch z muzyką.
• wykazuje sprawność fizyczną.
• posiada umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
• dba o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
Rok szkolny 2021/2022
"MAŁY BADACZ I ODKRYWCA" – ROZWIJANIE TWÓRCZYCH POSTAW DZIECKA, TALENTÓW I ZAINTERESOWAŃ POPRZEZ ZABAWY BADAWCZE I EKSPERYMENTOWANIE.
Zadanie:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń,
eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
WSKAŹNIKI- UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:
• aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje),
• cierpliwie czeka na swój udział w badaniach,
• przestrzega ustalonych zasad w zabawach,
• formułuje spostrzeżenia i wnioski,
• posługuje się prostymi narzędziami,
• poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska,
• poprawnie nazywa urządzenia techniczne,
• rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty,
• dba o stan środowiska społeczno – przyrodniczego.
Rok szkolny 2022/2023
"WIELKI MAŁY TEATR"- dziecko twórcą i odbiorcą sztuki teatralnej.
Zadanie:
Zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznawanie środków wyrazu artystycznego, stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych. Wprowadzenie gry aktorskiej w inscenizacjach i widowiskach teatralnych zakończonych występem przed publicznością
WSKAŹNIKI UMIEJĘTNOŚCI DZIECI:
-
rozbudza kreatywność i swobodną ekspresję teatralną,
-
zaspokaja potrzeby natury emocjonalnej,
-
rozwija uzdolnienia twórcze i zainteresowania teatrem,
-
rozwija umiejętności posługiwania się językiem literackim,
-
wzbogaca słownictwo związane z działalnością teatralną,
-
rozwija umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu,
mimiki i ruchu,
-
poznaje różne formy teatralne,
-
bierze udział w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub
opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci,
-
doskonali pamięć potrzebną do opanowania tekstów ról w przygotowanym
przedstawieniu,
-
bierze udział w grach i zabawach parateatralnych wyzwalających aktywność
ruchową i pantomimiczną dzieci.
-
wyrabia odwagę i śmiałość.
EWALUACJA I KRYTERIA SUKCESU
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola.
KRYTERIA SUKCESU:
W naszym przedszkolu dziecko:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpiecznie.
3. Rozwija się twórczo.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
8. Wcześnie zaczyna czytać.
W naszym przedszkolu rodzice:
1. Uzyskują pomoc specjalistów.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
4. Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
5. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
6. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
7. Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola.
8. Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
3. Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
5. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
6. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
7. Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
9. Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola.
10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.