Podróż przez regiony Polski
W procesie wychowawczo – dydaktycznym obejmującym całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój dziecka oraz przygotowujących go do życia w społeczeństwie, bardzo ważną rolę odgrywa ta strona działalności, która kształtuje uczucia patriotyczne, przywiązanie do Ojczyzny oraz budzenie zainteresowania kulturą regionu i Polski. Pomysł na projekt „PODRÓŻ PRZEZ REGIONY POLSKI” zrodził się w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Projekt edukacji patriotycznej „Podróż przez regiony polski” zakładał rozszerzenie treści wynikających z podstawy program. Aby przybliżyć dzieciom informacje na temat regionów Polski, każda grupa zapozna się z jednym z nich poznając jego zabytki, stroje ludowe, przyśpiewki, zabawy ludowe, legendy i proste tańce ludowe. Wiadomości zostały dopasowane do wieku i możliwości dzieci. Zwieńczeniem projektu będzie wymiana pocztówkowa między przedszkolami z różnych regionów oraz gminny konkurs piosenki patriotycznej. Realizując projekt edukacji patriotycznej „Podróż przez regiony polski” grupa najmłodsza, „Jeżyki” poznała Wielkopolskę. Na początku dzieci oglądały atlasy i albumy chcąc zapoznać się z regionem, następnie omówiono najważniejsze miasta- Poznań i Gniezno, ich zabytki oraz atrakcje, a także Biskupin. Przedszkolaki zapoznały się z dwoma legendami: „Legendą o Poznańskich koziołkach” oraz oglądały teatrzyk do legendy „Lech, Czech i Rus”, zdobywając w ten sposób wiedzę o wybranych miastach i ich symbolach.”Jeżyki” stworzyły prace plastyczne ilustrujące legendy. Następnie dzieci zapoznały się ze strojem ludowym charakterystycznym dla naszego regiony- jest to strój biskupiński. Dzięki współpracy z rodzicami dzieci miały okazję zobaczyć prawdziwy strój, nie tylko na ilustracji, omówiono elementy tego stroju i nazwy. Dzieci słuchały muzyki charakterystycznej dla regionu biskupiańskiego, mogły zobaczyć jak wyglądają dudy. Poznały także wybrane słownictwo gwary poznańskiej tworząc słownik obrazkowy. Omówiono również charakterystyczne potrawy dla Wielkopolski takie jak: pyry z gzikiem oraz rogale marcińskie. „Jeżyki” nauczyły się podstawowych kroków do tańca „Poszło dziewczę po ziele”. Przy współpracy z rodzicami zorganizowano kącik regionalny- zgromadzono i wyeksponowano przedmioty charakterystyczne dla Wielkopolski były to: elementy strojów ludowych, pamiątki z różnych miast, przedmioty codziennego użytku oraz książki, atlasy i albumy. Jako druga sprawozdanie przedstawiła wychowawczyni grupy czterolatków. Grupa „Wiewiórek” poznała region Śląska. Zapoznano dzieci z położeniem regionu i z herbem oraz z ciekawymi miejscami jak: Park rozrywki w Chorzowie, Wodospad w Wiśle, Studio Filmów Animowanych w Bielsko-Białej, zagroda żubrów w Pszczynie. Dzieci poznały najważniejsze miasta: Katowice, Wrocław i Częstochowa. Przedszkolaki oglądały strój ludowy z regionu i zapoznały się z nazwami jego elementów. Z uwagą wysłuchały śląskiej legendy o „Bazyliszku w koronie”. Najciekawszym dla dzieci było poznanie pracy w kopalni. Dzieci oglądały film edukacyjny „Praca górnika” oraz zapoznały się ze strojem roboczym oraz galowym górnika. W ramach realizacji projektu przedszkolaki wykonały prace plastyczne kredkami, metodą kolażu, farbami oraz rysowały węglem. Tematem prac był: herb Śląska, Bazyliszek, czapka górnika oraz praca górnika. Grupa śpiewała przyśpiewkę śląską „Miała baba koguta” i tańczyła prosty układ taneczny. Dzieci wysłuchały znanych bajek „Czerwony Kapturek” i „Jaś i Małgosia” w gwarze śląskiej. Utworzyły także słowniczek obrazkowy z gwarą śląską. Z pomocą rodziców utworzono kącik regionu śląskiego w sali. Zrobiono również album regionu śląskiego, w którym znalazły się prace plastyczne dzieci biorących udział w tygodniowych zajęciach oraz omawiane materiały. Podczas realizacji projektu „Podróż przez regiony Polski” grupa „Motylków” omawiała Mazowsze. Przy pomocy rodziców udało nam się przygotować kącik regionalny, w którym znalazły się różne eksponaty z regionu. Dzieci zostały zapoznane z położeniem na mapie tego regionu, z większymi miastami i dobrami natury. Na dłużej zatrzymaliśmy się w Warszawie, dzieci poznały zabytki, budowle i architekturę stolicy. Historię powstania Warszawy dzieci poznały na podstawie legendy o Syrence do której wykonały pracę plastyczną. Omówiliśmy tradycje, potrawy i muzykę z Mazowsza. Przybliżona została postać Fryderyka Chopina wraz z jego utworami. Dzieci zapoznały się i nauczyły ludowego tańca „Mazur”. Wspólnie wykonaliśmy ludowy strój łowicki i kurpiowski. Utworzono również album przedstawiający realizację projektu oraz zawierający prace plastyczne dzieci. Biedronki poznawały region Małopolski – wskazanie na mapie, zapoznały się z godłem i herbem Małopolski wykonały pracę plastyczną „Herb Małopolski” - kolorowanie oraz „Flagę Małopolski” – wyklejanie bibułą. Dzieci poznały stolicę Małopolski – Kraków – oglądaliśmy prezentację multimedialną - dzieci zapoznały się z najważniejszymi zabytkami. Wykonały „Pocztówkę z Krakowa” – dokańczanie naklejonych na środku kartek/ pocztówek techniką dowolną. Nie obyło się także bez tańca „Krakowiak” Dzieci poznały legendę „Smok wawelski” wykonały pracę plastyczną z wykorzystaniem foli bąbelkowej. Dalsza podróż po Małopolsce zaprowadziła nas „Pociągiem w góry” - dzieci poznały „Góralski strój” – odczytywały napisy związane z tematyką, wykonały także pracę plastyczno – techniczna „kukiełka” „Góral/góralka” z wykorzystaniem łyżki drewnianej. Dzieci próbowały także serów górskich oraz dowiedziały się „Co nam dają owieczki?” –oraz jak powstaje wełna podczas oglądania filmiku. Wykonały Pracę plastyczną „Owce na hali” - rysowanie kredkami świecowymi. Biedronki osłuchały się z piosenką „ W murowanej piwnicy” i tańczyły do niej. Na koniec „zwiedziliśmy” Wieliczkę – na podstawie filmików z kopalni i ilustracji rozmawialiśmy na temat pracy górnika i wykonaliśmy pracę plastyczną „W kopalni” malowanie solą. Biedronki bardzo aktywnie uczestniczyły w zajęciach, przygotowały też makietę omawianego regionu i zgromadziły w sali pamiątki związane z Małopolską.
Natomiast grupa ,,Pszczółki” poznawała Pomorze i Kaszuby. Pracę rozpoczęto od urządzenia w sali wystawy związanej z poznawanymi częściami naszego kraju.. Pierwszego dnia zapoznano dzieci się z legendą ,, O powstaniu Kaszub”. Umieszczono też poznawane regiony na mapie Polski. Dzieci poznały kaszubskie zwyczaje, krajobrazy i charakterystyczne dla tego regionu potrawy. Wraz z multimedialnymi bohaterami podjęto próbę nauki języka kaszubskiego. Następnego dzieci poznały hafty kaszubskie, które odwzorowały na wykonanych papierowych serwetkach. Poznały też stroje ludowe. Dzieci nauczyły się Kaszubskiego tańca pt. ,,Szewiec”. Dalej poznawano Pomorze. Podróżując brzegiem Bałtyku dzieci słuchały kolejnych legend m.in. ,,O Gdańskich lwach”, ,,Panienka z okienka”, ,,Dlaczego Bałtyk jest słony” i ,,O rybaku i diable”. Poznały wiele nadmorskich zabytków: Molo w Sopocie, Stocznie Gdańską, Fontannę Neptuna, Dar Pomorza i wiele latarni morskich. Dowiedziały się na czym polega praca rybaka i marynarza oraz jakie zwierzątka spotkamy nurkując w Bałtyku. Wracając z nadmorskiej podróży wstąpiły jeszcze do Torunia, gdzie wraz z Mikołajem Kopernikiem poznały Układ Słoneczny oraz smakowały tamtejszych specjałów- pierników. Na zakończenie wykonano portfolio z naszych działań i makietę, które można podziwiać na wystawie w przedszkolu.