Zajecia korekcyjno - kompensacyjne oraz rewalidacyjne
KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆW związku z pracą zdalną przesyłam zadania.
Na ten świąteczny tydzień 29.04 - 31.04. mam propozycję zrobienia z dziećmi pisanek, zaproszenie do prac w kuchni np. wypieków oraz robienia porządków świątecznych.
CEL: Rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności. Doskonalenie samodzielności, słuchania i rozumienia poleceń oraz dbania o porządek.
Propozycje prostych, ale ciekawych pomysłów na pisanki znajdziecie państwo tutaj:
https://polki.pl/rodzina/dziecko,szybkie-i-latwe-pisanki-5-super-pomyslow,10081476,artykul.html
https://tipy.interia.pl/artykul_6703,jak-zrobic-mozaikowe-pisanki.html
Ćwiczymy przez cały czas samodzielność i samoobsługę. Zapraszamy dzieci do prac w kuchni np. wypieków; do robienia porządków w swoich zabawkach
Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.
W tym tygodniu 7.04 - 9.04. zapraszam do zabaw rozwijających percepcję wzrokową.
Percepcja wzrokowa jest zdolnością do dostrzegania, rozpoznawania i interpretowania bodźców wzrokowych. Za percepcję odpowiada nie tylko sam aparat optyczny, ale także odpowiedni analizator w mózgu. Zdolność spostrzegania to nie tylko zdolność rejestrowania określonych bodźców wzrokowych, ale także umiejętność ich wyodrębniania i sklasyfikowania.
CEL: Doskonalenie percepcji wzrokowej poprzez doświadczenie. Proponowanie w formie zabawy - aktywności, które sprzyjają doskonaleniu spostrzegania wzrokowego. Doskonalenie już nabytych umiejętności w tym zakresie.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
1. Układanie figur, kształtów, szeregów układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz; układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund) i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).
2. Składanie pociętych obrazków
wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwie identyczne kartki pocztowe – rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko)
bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia – pocięte na kawałki)
3. Uzupełnianie braków na obrazkach
można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, na których brakuje pewnych części – zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części/przedmiotów (np. brak nosa w rysunku twarzy). Lub samemu stworzyć taki obrazek.
4.Wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami
można wykorzystać obrazki dostępne w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic). Propozycje kart pracy w załącznikach
5. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni
co jest blisko a co daleko? (np. podczas spaceru)
6. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
wcześniej warto wydrukować na kartce kilkanaście strzałek w różnym kierunku, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, skośnie w lewy górny róg, skośnie w prawy dolny róg, itd. („pokaż mi te strzałki, które są skierowane w prawą stronę”)
7. Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie
stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku biurka i poprosić dziecko aby po lewej stronie ułożyło, np. czerwone klocki a po prawej zielone)
8. Układanie puzzli
najpierw z dużych puzzli, potem z coraz mniejszych (stopniowo zwiększamy również liczbę elementów).
9. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
najpierw w oparciu o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).
10. Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).
11. Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu
według nazwy („czy jest na tym obrazku jakieś zwierzę?”, „pokaż mi na tym zdjęciu wszystkie dzieci, które mają czapki”) lub według położenia („pokaż mi coś, co leży na stole”, „pokaż, które zwierzęta na tym obrazku stoją na łące”)
12. Ćwiczenia pamięci wzrokowej
pokazujemy dziecku obrazek na kilka sekund i zakrywamy. Następnie pytamy: co było na obrazku? Ile było np. lalek, samochodów itp.?
Proszę o wybranie ćwiczeń, ktore dzieci interesują, dlatego daje więcej propozycji.
TEMAT NA TYDZIEŃ 12.04 – 16.04.
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania w życiu codziennym
CEL: Kształtowanie umiejętności klasyfikowania i segregowania. Rozwijanie pojęć matematycznych.
Zapraszam do propozycji zabaw związanych z klasyfikacją:
Do tego, aby rozwijać umiejętność klasyfikowania wiele nie potrzeba. Można zacząć od szukania okazji w czasie wykonywania codziennych czynności:
- rozpakowywanie zmywarki wymaga podziału na talerze i sztućce różnego rodzaju, oraz układanie ich w i w szafce w osobne stosy lub wkładanie do stosownych przegródek;
- robienie porządku w szafkach z produktami i dzielenie ich na kasze, mąki, przyprawy;
- sortowanie rzeczy do prania: białe i kolorowe, ręczniki, bielizna itp.;
- zdejmowanie z suszarki prania i sortowanie ubrań na te należące do mamy, taty i dziecka oraz podzielenie ich na koszulki, spodnie, skarpety itd.;
- porządkowanie skrzynki z narzędziami lub pudełka z gwoździami i śrubkami;
- sprzątanie dziecięcego pokoju i umieszczanie w odpowiednich pudłach: maskotek, klocków, aut.
Zabawy sprzyjające kształtowaniu klasyfikacji
Oprócz codziennych czynności, można dziecko wspomagać poprzez specjalnie zaplanowane ćwiczenia i zabawy.
Potrzebne będą: zbiory różnorodnych drobiazgów, przede wszystkim guzików, ale mogą też być koraliki, pomponiki, cekiny. Przydadzą się też kolorowe flamastry, niewielkie białe kartoniki i spodeczki (lub inne pudełka do sortowania guzików).
Zabawa I – zbiory
- Wysypujemy guziki i układamy spodeczki, następnie proponujemy dziecku „podzielmy guziki według kolorów, ale żeby nam się nie myliło, oznaczymy spodeczki” – kolorujemy kartoniki na takie kolory, w jakich mamy guziki i układamy obok spodeczków. Po posortowaniu guzików pokazujemy kolejne podzbiory i pytamy: te guziki są… a te…”, aby wyraźnie dziecku zasygnalizować oddzielność zbiorów.
- Proponujemy inny podział guzików, ze względu na liczbę dziurek, na kartonikach rysujemy tyle kropek, ile jest dziurek: jedną dla guzików z „pętelką”, dwie dla dwóch dziurek i cztery dla czterech. Następnie dzielimy guziki i znowu podkreślamy podział na zbiory.
- Guziki można też podzielić ze względu na wielkość. Na 3 kartonikach rysujemy kółka – od najmniejszego do największego i dokonujemy podziału zbioru guzików ze względu na wielkość. W trakcie sortowania zapewne okaże się, że jest spory podzbiór guzików, których nie da się przyporządkować. Takie guziki odkładamy na osobny talerzyk.
Zabawa II – przesyłki
Powinna się pojawić po zabawie I i najlepiej jest wykorzystać ten sam zestaw guzików oraz kartoniki. Potrzebne będzie też zamykane pudełko. Dziecko siada naprzeciwko rodzica, na środku stołu układamy kartoniki z cechami guzików i pudełko. Zabawa polega na składaniu zamówienia na guziki, np.: rodzic wkłada do pudełka kartonik żółty, z dwoma kropkami i duży, a dziecko odbiera „przesyłkę”, po czy wybiera duży, żółty guzik z dwoma dziurkami i odsyła. Jeśli jest więcej guzików spełniających te warunki, powinny zostać spakowane wszystkie. Zabawę zaczynamy od „zamawiania” guzików z jedną cechą i stopniowo zwiększamy trudność. Role odwracamy i zamówienie składa dziecko, a następnie sprawdza poprawność jego realizacji. Pudełka ze sprzecznym zamówieniem (na przykład kolor-kolor-wielkość) nie należy traktować jako błędu, lecz zbiór pusty: „nie mam guzika, który jest jednocześnie żółty i zielony”.
Zabawa III – sklep
Kolejna zabawa polega na „kupowaniu i sprzedawaniu” guzików. Zabawę zaczynamy od posortowania guzików na małe, średnie i duże (dzielimy i oznaczamy jak w w zabawie I) oraz odrzucenia średnich. Następnie dziecko wybiera, czy chce sprzedawać guziki małe czy duże. Sklepy oddzielamy przesłoną. Następnie porządkujemy guziki (np. według zasady: pionowo kolory, poziomo liczba dziurek). Bawimy się: „Podobno w twoim sklepie są piękne guziki, wszystkie duże/małe, w takich kolorach (pokazujemy kartoniki) i z różną liczbą dziurek (też pokazujemy kartoniki). Chętnie kupię guzik niebieski z jedną dziurką, dziękuję. Teraz ty możesz kupić u mnie, jaki chcesz guzik?”. Kupujemy na zmianę, aż wszystkie guziki zostaną wymienione. Przejrzysty układ „kupionych” guzików pozwala dostrzec o jakie jeszcze guziki trzeba prosić, a przesłona czyni grę trudniejszą – jeśli jest to zbyt trudne, trzeba zdecydować, czy ją odsłonić, czy pozostawić.
W załącznikach karty pracy do klasyfikowania o różnej tematyce
Kształtowanie pojęcia liczby stanowi jedno z ważniejszych zadań na pierwszym szczeblu edukacyjnym. Dziecięce doświadczenia w tym zakresie sięgają okresu przedszkolnego (a bardzo często wcześniejszych lat), kiedy to dziecko posługuje się konkretnymi wielkościami, jak również dokonuje pierwszych prób liczenia w zakresie 10. Kształtowanie się pojęć w edukacji matematycznej jest procesem o charakterze indukcyjnym. Jedną z jego faz są „bogate doświadczenia dziecka” oparte na wcześniej zdobytych umiejętnościach i wiadomościach. W życiu codziennym liczyć można w bardzo wielu sytuacjach.
W załącznikach karty pracy do kształtowania pojęcia liczby.